Tempels, Peraherafestivalen thee - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu Tempels, Peraherafestivalen thee - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu

Tempels, Peraherafestivalen thee

Door: Alwina

10 Augustus 2017 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Inmiddels hebben we ons volledig ondergedompeld in de Sri Lankaanse cultuur. In Anuradhapura hebben we de ruïnes va het tempelcomplex van het oudste koninkrijk van het land bekeken (4de eeuw vChr.). Er waren resten van paleizen met zwembaden voor de koningen en monnikenverblijven met enorme troggen waar de rijst en groente uit werd geschept. De monniken hadden een zwembad van olympische afmetingen. In de klosters zien we liggende Boeddha's van 14 m lang. En er zijn veel stupa's waar soms een relikwie van Boeddha in bewaard wordt. In de namiddag hebben we de heilige berg Mihintale beklommen. Een hele uitdaging, maar het uitzicht is prachtig.
De volgende dag bezoeken we Polonnaruwa, de nieuwe koninklijke hoofdstad van het land (1100 nChr.). Hier is meer zichtbaar van de paleizen en kloosters. Er zijn ook 4 grote granieten Boeddha's uit de rotsen gehouwen. Indrukwekkend.
Daarna zijn we naar Sigiriya doorgereisd, waar een koning een paleis op een kale rots heeft gebouwd voor de moessontijd en een paleis onderaan de rots voor de droge tijd. Het beklimmen van de rots betekent 1200 treden beklimmen. Tegen de rotswand aan zijn nog 20 van de 500 fresco's van nimfen bewaard gebleven die we kunnen bekijken. Eenmaal boven op de rots hebben we weer een mooi uitzicht op de paleistuinen en de omgeving.
Dan reizen we door naar de laatste koninklijke hoofdstad Kandy. Daar zijn we tijdens het 10 dagen durende Peraherafestival, een boeddhistisch feest om de moesson te verwelkomen. Elke avond is er dan een steeds groter wordende optocht van mannen met zwepen (de bliksem), trommelaars (de donder), olifanten (de wolken) en dansers (de regen). En er dansen nog vuurdansers mee en acrobaten met chinese bordjes en steltlopers. Maar de olifanten in hun kleurrijke gewaden en lichtjes op hun kop zijn toch het indrukwekkendst. Op de laatste avond liepen er wel 68 olifanten mee. Door de grootste olifant werd in een mooi zilveren kistje de Tand van Boeddha gedragen. Hij mocht de hele route van 4 km over een witte loper lopen.
Nu zijn we in het hoogland tussen de theeplantages en hebben vandaag een wandeling op een hoogvlakte gedaan met mooie vergezichten en een waterval. Daar moesten we wel om half 5 voor opstaan, anders kun je door de opkomende mist de vergezichten niet meer zien. Morgen gaan we de jungle in om daar twee nachten te verblijven.

Groeten van ons.

• 10 Augustus 2017 - 21:09

Jan En Oekje:

Wat fijn dat jullie al weer zoveel gezien hebben.
    Goede reis verder, we horen graag van jullie.

Groeten.

• 10 Augustus 2017 - 21:09

Jan En Oekje:

Wat fijn dat jullie al weer zoveel gezien hebben.
    Goede reis verder, we horen graag van jullie.

Groeten.

• 14 Augustus 2017 - 22:39

Tanja:

Leuk om mee te lezen en de foto's te zien.

• 15 Augustus 2017 - 16:41

Johanna:

Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken.
    Die olifanten, wat zal dat een spektakel zijn geweest!
    Fijn reis verder!