Festival en laatste update - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu Festival en laatste update - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu

Festival en laatste update

Door: Anna-Jeltje

12 Juli 2008 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hallo allemaal,
We genieten hier volop in de stad. Het heeft gelukkig na onze aankomst niet meer geregend en we genieten van stralende zon en 21 graden. Smeren dus op 1500 meter hoogte.
We hebben eerst de stad verkend, een aantal kloosters bekeken. Een boedhistische die weer in gebruik is en een museum tempel van de geelhoed lama's. Hier waren de meest fantastische maskers te bekijken. Van buiten leken de tempels niet veel maar van binnen waren ze erg mooi. Veel wandkleden (tanka's) en houtsnijwerk en beelden. Verder naar het mongoolse circus geweest. Een mooie voorstelling met evenwichtskunstenaars, het strakke koord, trapeze, clowns, zang en muziek en honden en paarden act.
Gisteren zijn we naar de Nadaam geweest. Een festival ter ere van de onafhankelijkheid van Mongolie. Eerst de openeningsceremonie in het stadion,veel folkloristische dans en zang, boedhistische gemaskerde dansers, ruiters te paard die de vlag en andere rituele standaards kwamen brengen. Verder nog het worstelen bekeken. Helaas wat ver weg maar we hebben wel een goede indruk gekregen.
Bij het boogschieten gekeken, hier waren erg veel mooi aangeklede mensen. Het is echt te zien dat iedereen zich voor deze feestdag kleedt. Van mooie traditionele kleding tot kleine kinderen die in pak en een soort trouwjurk gehesen worden. 's middags naar de paardenraces geweest. 30 km. buiten de stad in de heuvels. Kinderen van 7 jaar en ouder mogen meedoen, de paarden waren 6 jaar en ouder. Over de leeftijd van de kinderen hebben we onze twijfels of ze de 6 halen. Niet iedereen kwam te paard aan, ook een aantal paarden zonder ruiter zijn ons voorbij geraced. De afstand die afgelegd wordt is ook 30 km achter een auto aan die de route uitzet. Er werd flink aangemoedigd, ook de laatste ruiters nog. Vandaag nog het winterpaleis van Bogd Khaan bekeken, ook dit is een museum, erg mooi gerestaureerd en ook de inrichting was nog rijk met kleding van de keizer en keizerin en draagstoelen etc.
Morgen om 9 uur vertrekken we in een oude russische jeep voor onze trektocht door de rest van het land. We zijn erg benieuwd hoe het er buiten de stad uitziet. Het heeft hier de laatste maand flink geregend dus in ieder geval groen. De mensen hier zijn erg blij met de regen want het is de afgelopen jaren erg droog geweest.Tot zover onze berichtgeving uit Ulaan. Het wordt nu radiostilte tot we terug zijn over ruim 2 en een halve week.
Groetjes.

• 13 Juli 2008 - 13:55

Jan En Oekje:

Bij Frederik en Yvonne hebben we dit gelezen veel plezier, tot het volgende nieuws.

• 13 Juli 2008 - 18:36

Johanna:

Helemaal Top om jullie op deze maniet te volgen.
    Erg indrukwekkend!! Hele goede trip verder en tot het volgende nieuws.

Groet van Johanna

• 14 Juli 2008 - 07:50

Ellen En Vera:

Wat geweldig wat jullie allemaal meemaken, we wensen jullie nog heel veel plezier tot het volgende bericht!!

• 16 Juli 2008 - 13:37

Pien:

Hey ladies,
    volgens mij zijn jullie behoorlijk onder de indruk van wat jullie zien en meemaken. Tevens genieten jullie leesbaar, maar het verhaal over de paardenraces klinkt verdrietig. Hoe kun je zoiets bedenken, zulke kleine kinderen.
    Ik ben vanf morgen met vakantie, lees dus voorlopig niet meer m'n mail!
    Voor jullie nog een hele goede tijd, geniet er van!
    groetjes, pien

• 17 Juli 2008 - 11:13

Anneke :

Hai Anna Jeltje,

Zo te zien en te horen is het een prachtige reis. Als ik je zo volg, krijg ik ook al zin om er naar toe te gaan. Wat een afwisseling. Geniet er maar lekker van.

Lieve groet,

Anneke R.

• 19 Juli 2008 - 19:28

Nardy:

Hallo daar,

ondertussen zitten jullie al enkele dagen in de jeep om de mooiste binnenlandse plekjes te zien.Kan niet wachten om foto 's te zien!
    Geniet nog maar ff verder

lieve groet v mij

• 22 Juli 2008 - 07:04

Reiny:

Geweldig wat jullie zien en meemaken mooie verhalen!

• 25 Juli 2008 - 20:00

Cor En Paulien:

Hoi, Wij zijn terug van vakantie en we hebben het erg leuk gehad. Maar dat wat jullie beschrijven, nee zo indrukwekkend was Kroatie niet.
    Kun je nagaan wij vonden het al leuk om weer eens met een andere muntsoort te betalen!! Erg benieuwd hoe jullie trektocht in de russische jeep is geweest. Wat een onderneming, daswidanja
    Cor,Paulien en famkes

• 29 Juli 2008 - 12:42

Jan En Oekje:

Dinsdagmiddag 29 juli 15.00 uur. Bloedheet en onweer. Wij halen jullie zaterdag van Schiphol wachten bij Marijke op jullie landingstelefoontje ok?