Terug in de westerse wereld - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu Terug in de westerse wereld - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu

Terug in de westerse wereld

Door: Anna-Jeltje

31 Juli 2008 | Hong Kong, Kowloon

Hallo allemaal,

Gisteren hebben we een enorme cultuurshock gehad. Van wildplassen achter grassprietjes zijn we in Hongkong terecht gekomen en dat alles in 1 dag!
We hebben een fantastische rondreis gehad. Wat een byzondere natuur is er in Mongolie te vinden. Van zandduinen waar we met een kameel doorheen zijn gereden, dorre woestijn naar groene vlaktes met grassen en bloemen (een soort alpenweides). Heet waterbronnen, heerlijk als je al een week geen douche hebt gezien. En natuurlijk heel veel schapen, geiten, koeien, paarden, yaks en kamelen. We hebben zelfs rendieren gezien in het noorden bij het khovsgol meer tegen rusland aan. Daar was het behoorlijk fris en regenachtig. We hebben ondanks de regen toch de hele middag op een paard gezeten om de omgeving te bekijken.
Onze jeep bleek geen degelijke oude rus te zijn maar een iets nieuwer model Hyundai (Marijke een top auto in de rimboe). We zijn slechts getroffen door 18 lekke banden en we zijn 2x door de ophanging gezakt (dit kwam door de weg en niet door ons en onze bagage). Met het betere laswerk onderweg in obscure kleine stadjes en bij autobedrijven met slechts een las apparaat kom je een heel eind. Verder dronk onze radiateur per half uur beduidend meer dan wij maar dat alles mag de pret niet drukken. Een wereldchauffeur sleept je gewoon door de hele tocht heen. Het is en blijft voor ons een raadsel hoe hij de weg kan vinden. Er schijnt zoiets als een doorgaande weg te zijn die voor ons op een soort zandpad lijkt. Wordt dit pad te slecht dan zoek je gewoon je eigen route waardoor er soms een soort 6 baans weg ontstaat die op bijzondere plaatsen zonder bordjes langs de weg weer afbuigt. We hebben in verband met veel regen een nacht in een Ger van een familie geslapen. Familie eruit en wij erin! Zie je het al gebeuren dat er iemand aanbelt met de vraag of je je slaap en woonkamer af wilt staan voor een stel touristen, dit tegen de enorme betaling van minder dan 8 euro voor 4 personen.
Je slaapt dan wel gezellig tussen het drogende vlees, paardenzadels en een vers afgesneden geitenkop, maar ja het is wel droog. De familie was erg vriendelijk en we hebben er heerlijk een kom gekookte verse melk gehad. Dat smaakt beter dan de Arak (gefermenteerde merrie melk).
We hangen aan elkaar van pasta met gekookte stukjes aardappel en een halve wortel, voor de variatie kan er nog wat sojavlees door en een keer koolsoep. We genieten hier in Hongkong dan ook volop van fruit en groente.
We hebben vandaag Hongkong onveilig gemaakt en zitten nu achter de koffie op Victoria Peak waar we van de verlichte skyline genieten.
Nog 2 dagen en dan zit het erop. Het volgende bericht waarschijnlijk met wat foto's komt vanuit huis. We sluiten af want de computer in de coffeeshop is er ook voor anderen.
We bellen als we zijn aangekomen naar J zijn nummer. Heerlijk zo'n afhaal service.

Groetjes.

• 31 Juli 2008 - 20:41

Arjan :

Hallo wereldreizigers. Zo te horen hebben jullie een leuke reis gehad. Fijn dat je weer in de bewoonde wereld bent en we weer weten dat alles goed is verlopen en jullie het erg naar de zin hebben gehad. Ik hoor wel weer van jullie als jullie vaste grond onder de voetjes hebben in ons mooie Nederland. Je belt me maar als ik je ergens vandaan moet vissen. Groeten je broer schoonzus en natuurlijk de kinderen.

• 01 Augustus 2008 - 07:03

Reiny:

Wat een reis!!geweldig leuk en mooi, en dan die 18 lekke banden wat zijn we hier dan verwend.Fijn dat het goed verlopen is en tot ziens!

• 01 Augustus 2008 - 07:59

Cor En Paulien:

Wat een verhaal. Vooral die ogen van zo'n afgesneden geitenkop die je dan midden in de nacht aanstaren, brrr. Een goede terugreis en we zien elkaar 14 september "Beppe dei".

• 01 Augustus 2008 - 13:17

Irma:

Hoi meiden, wat een wereldreis zeg. Ik ben erg benieud naar jullie foto's en verhalen. En dan dat eten A.J. ik denk dat zelfs Sonja nu een welkome afwisseling voor je is. Zie je gauw weer. Groetjes,

• 02 Augustus 2008 - 07:05

Jan En Oekje:

Tot vanmiddag op Schiphol

• 02 Augustus 2008 - 11:39

Eileen:

Wat een geweldige belevenis. Wil er na die leuke verhalen van jullie zelf ook naartoe!!!
    Fijne thuiskomst.

• 03 Augustus 2008 - 08:32

Roelof Rossing:

Wat een geweldige belevenis moet dat zijn geweest ! Wat zijn jullie toch stoere, avontuurlijke meiden !
    Ik denk dat het thuisfront erg benieuwd is naar jullie verhalen, maar (terecht) ook blij zal zijn als jullie weer veilig en voldaan op Schiphol zullen arriveren.

Met groet, Fina en Roelof Rossing