Schildpaddeneieren - Reisverslag uit Puerto Jiménez, Costa Rica van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu Schildpaddeneieren - Reisverslag uit Puerto Jiménez, Costa Rica van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu

Schildpaddeneieren

Door: Alwina en Anna-jeltje

09 Augustus 2007 | Costa Rica, Puerto Jiménez

Hallo allemaal,
Zoals jullie al in het vorige bericht konden lezen is de lijn soms vol storingen door onweer en (veel) regen. We hebben in meer afgelegen gebied gezeten en hebben nu voor het eerst in ruim een week weer internet wat werkt.
Na het paardrijden, tot onze verrassing zonder spierpijn, zijn we verder gegaan naar Tortoguero een park aan de atlantische oceaan met veel caraibische invloeden. We hebben daar op een eiland gebivakkeerd en inderdaad de schildpadden bezocht. Een hele expeditie in het donker. Eerst met gids ruim 3 km. lopen en dan van 8 tot 10 gekeken hoe een groene zeeschildpad van 1.50 m. eieren legt in een gegraven kuil. Heel indrukwekkend zo´n oerdier wat helemaal in trance is tijdens het eieren leggen. Later wordt de kuil door de schildpad afgedekt en komt er een extra kuil naast het nest. Als dat klaar is gaat ze snel weer naar zee. Ze is ongeveer 2 uur bezig als je meerekent dat ze eerst uit zee moet komen. Een stukje verderop was nog een schildpad aan het eieren leggen. Geweldig.
Vanuit Torteguero zijn we naar San Gerardo de Dota gereden. Onderweg hebben we veel bedevaartgangers naar Cartago zien lopen waar op 2 augustus een processie was. Hiervoor is in de nacht van 1 op 2 augustus zelfs de pan american highway afgesloten om alle mensen van San Jose naar Cartago te laten lopen.
In San Gerardo hebben we het koud, alle kleren aan, het ligt op 2200 meter en we hebben de kachel aan in onze kamer(ook om de was nog enigzins droog te krijgen wat niet meevalt in de regen).
Een prachtige wandeling gemaakt van 3400 meter terug naar het hotel, wel spierpijn nu.
Doorgereden naar de Grote oceaan waar we met een bootje door de rivier naar de kust zijn gevaren. Gelogeerd in Drake Bay, prachtige omgeving met helaas veel regen. In onze regencapes op het strand gezeten en pelikanen gekeken.
Vanuit Drake bay door naar la Leona aan de andere kant van het schiereiland Osa. Prachtige plek alleen bereikbaar over het strand. Een lekkere strandwandeling van 3km. We hebben een korte wandeling gemaakt want de rivier stond zo hoog dat we die niet konden oversteken. Op de terugweg neusbeertjes gezien en slingerapen. Verder genoten van het mooie weer, dit was vanochtend wel anders. Een potje geklaverjast in verband met de regen. Vanmiddag gelukkig droog teruggelopen over het strand naar onze 4x4 taxi´s. Tijdens de 2 uur durende hobbelrit naar puerto Jimenez hebben we doodshoofdaapjes gezien. Daarna een poema, dit tot consternatie van de chauffeurs die hem ook nog nooit hadden gezien. Daarna nog een koningsgier en zo wordt onze flora en fauna kennis aardig bijgespijkerd.
We gaan morgen naar het strand in Manuel Antonio en dan naar San Jose waar het vlieguig naar Amsterdam alweer wacht.
Tot gauw.

• 09 Augustus 2007 - 13:58

Jan En Oekje:

Hebben jullie even geluk met die puma en niet eens bij ons op de Veluwe!!

groeten