Cultuur snuiven en net geen spierpijn. - Reisverslag uit Petra, Jordanië van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu Cultuur snuiven en net geen spierpijn. - Reisverslag uit Petra, Jordanië van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu

Cultuur snuiven en net geen spierpijn.

Door: Anna-jeltje

09 Mei 2010 | Jordanië, Petra

Hallo allemaal,
Eindelijk na al onze eco lodges zonder internet nu tijd voor een berichtje.
We zijn begonnen in Amman waar we het rustig aan hebben gedaan maar natuurlijk wel de citadel en het romeinse theater bekeken hebben. Een dag later in het centrum onze toyota yaris afgehaald wat een chevrolet bleek te zijn. Gelukkig zaten er al de nodige deuken in dus daar hoeven we ons niet druk om te maken. De rijstijl van de Jordaniers is vrij onberekenbaar en het is elke dag weer een avontuur wat we tegen komen onderweg aan manouvres en wegopbrekintgen. Buiten de dorpen zijn de wegen verder erg rustig. Om Amman uit te komen kregen we erg ingewikkelde instructies, direct al fout gereden en daardoor in no time op de goede route terecht gekomen. Onze eerste stop was Azraq daar zijn de wetlands. Het is inmiddels goed te zien dat het ook daar uitdroogt, het meeste water gaat naar Amman. Onderweg hebben we een heel aantal kruisvaarders kastelen bekeken. Erg interessant om te zien. Vanaf Azraq op naar Jerash, dit gaf wat problemen door de nodige wegomleggingen in verband met werkzaamheden, dus maar richting Syrie gereden en weer ergens afgeslagen. Een behoorlijk stuk om, maar dan zie je nog eens wat. Ook in Jerash was de halve stad opgebroken wat een avontuurlijke route door het centrum opleverde waarbij je 3 rijen dik rijd waar je slecht 1 rij hoort te hebben. Maar goed, Jerash is een fantastische plek om rond te lopen.Een bijna 2000 jaar oude stad met tempels, een hypodrome voor de paarden races en 2 enorme theaters. Je voelt je hier wel heel erg klein als je rondloopt.
Lekker geslapen in Ajloun, weer een nationaal park waar het fris was. Maar wel erg mooi. Daarna een lange dag rijden naar de dode zee. Onderweg mount Nebo bezocht in de voetsporen van Mozes en in Madaba de kerk met fantastische mozaiek vloeren bekeken. Na een prachtige afdaling door de woestijn in de luxe aangekomen bij de dode zee. Een vreemde gewaarwording om daar te drijven en natuurlijk hebben we ons daar ook in de modder gesmeerd.
Via alweer een kasteel in Kerak naar Dana gereden. Een enorme kloof waar we vanaf het terras van onze kamer inkeken. Een mooie wandeling met gids gemaakt en ook maar wat gerust in deze fantastische omgeving.
Nu dan 2 hele dagen in Petra rondgelopen. Het is niet te bevatten wat ze hier meer dan 2000 jaar geleden in de rotsen hebben uitgehakt. Natuurlijk de bekende treasury bekeken en daarnaast aan onze lichaamsbeweging gewerkt. Gisteren een klim naar boven gedaan van 850 treden bij ongeveer 40 graden in de zon naar het klooster. Vandaag hebben we dat overgedaan met 600 treden. Maar dan heb je ook mooie uitzichten over de vallei en tombes en offerplaatsen.Je kunt je zo voorstellen dat hier zo'n 30.000 mensen hebben gewoond met een rijke cultuur.
Nadat we vanmorgen om 6 uur al in Petra liepen en als eerste aankwamen bij de treasury hebben we ons vanmiddag op een heerlijk turks bad getrakteerd. We zijn helemaal schoon gescrubd en ingezeept en gemasseerd vandaar dat we dus geen spierpijn overhouden van al dat geklim.
Morgen vertrekken we naar Wadi Rum voor ons woestijn avontuur en dan is het uitrusten in Aqaba waar we de onderwaterwereld nog willen gaan bekijken. De temperaturen beginnen hier al behoorlijk op te lopen in tegenstelling tot het weer wat jullie hebben. Jullie zijn nu eerst weer op de hoogte. Veel groetjes van ons.

• 09 Mei 2010 - 20:21

Wilma En Martin:

Wat al weer een heerlijke avonturen hebben jullie beleefd.
    Mij trekt dat Turkse bad nog het meest.. :)

Veel plezier op jullie woestijntocht

• 10 Mei 2010 - 09:12

Marie-jose:

Klinkt als een gave reis.
    Mooi om te horen dat in alle hoeken en gaten in de wereld, het menselijk ras prachtige monumenten heeft achtergelaten.

• 10 Mei 2010 - 14:54

Debby:

KLinkt weer als vanouds. Fijn dat jullie niet al teveel problemen hebben. Geniet er van.;)