Baie dankie Suid Afrika - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu Baie dankie Suid Afrika - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu

Baie dankie Suid Afrika

Door: Alwina

10 Augustus 2013 | Nederland, Apeldoorn

Hallo allemaal,

We zijn weer op Nederlandse bodem. Vanuit de trein naar huis nog een verslag van Kaapstad.
Via de prachtige kustroute zijn we naar Kaapstad gereden. Bij Boulders Beach hebben we nog even naar de pinguins gekeken en zijn toen naar de Kaap gegaan. We hebben de Atlantische en Indische oceaan zien samenkomen bij Kaap de Goede Hoop. Via de mooie kustroute langs Chapmans Peak kwamen we in het drukke en moderne Kaapstad aan. Helaas kregen we hier te maken met de Kaapse winter, wat betekent dat het regende en koud was (tussen 10 een 14 graden). Hierdoor ging de tocht naar Robben Island niet door. We hebben gelukkig wel door Kaapstad kunnen wandelen en hebben het mooie Two Oceans Aquarium maar bezocht. In de regen zijn we naar een township geweest, waardoor er helaas weinig leven op straat was. Sinds het WK voetbal is er wel veel verbeterd qua infrastructuur, maar het blijft verbijsterend te zien hoe mensen in zelfgemaakte 'huizen' kunnen wonen als het koud en nat is en je huisje lekt aan alle kanten. In deze tijd is er veel brandgevaar, want de mensen stoken parafinekachels die gevaarlijk zijn. Veel mensen proberen met eigen handeltjes wat geld te verdienen. 75% Van de inwoners van de township is werkeloos. We hebben een fietsenmaker bezocht die van oude fietsen weer nieuwe maakt en kinderen uit de buurt fietsen leert te maken om ze van de straat te houden. En we zijn bij een dagopvang geweest. In een keet zitten in de zomer 21 kinderen opgepropt bij elkaar.
En soms kom je ver weg nog familie tegen. We hebben een gezellige avond met Marjanne, Jennifer en Peter doorgebracht.
De laatste dag was het weer zonnig en hebben we Robben Island nog kunnen bezoeken. Dit is erg indrukwekkend. Vooral de rondleiding door de maximum security gevangenis, waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten. Daar worden we rondgeleid door een ex-gevangene die over het gevangenisleven vertelde. En natuurlijk hebben we de cel van Nelson Mandela gezien. Heel bijzonder hoe vergevingsgezind gevangenen en bewakers nu samen op het eiland leven. We hebben een maand in de mooie land mogen reizen, maar het is zo groot dat we toch maar een klein stukje hebben ervaren. Wie weet komen we ooit nog eens terug....

Tot een volgende reis. Later zullen we nog wat foto's plaatsen.

• 10 Augustus 2013 - 17:36

Wilma:

Jullie komen vast nog wel eens terug , want van 2 van de genoemde familieleden weet ik ; dat ze het een terug-kom land vinden...

Goede thuisreis!

• 11 Augustus 2013 - 12:08

J En O:

Fijn dat we weer met jullie konden meereizen!

Nu thuis maar weer aan de slag.

Hälsningar,

J en O

• 24 Augustus 2013 - 03:53

Anneke B :

Hey AJ en Alwina, jullie zijn dus al even terug. Alwina is vast al weer begonnen op school. Gezellig om zo mee te lezen. Het zal wel een hele ervaring geweest zijn. Fijn hoor dat jullie steeds zulke mooie reizen kunnen maken. Succes met het werk en maar weer sparen voor de volgende trip. Anneke.