Van de koelte bij de thee naar de warmte aan zee - Reisverslag uit Bengkulu, Indonesië van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu Van de koelte bij de thee naar de warmte aan zee - Reisverslag uit Bengkulu, Indonesië van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu

Van de koelte bij de thee naar de warmte aan zee

Door: Alwina

19 Juli 2014 | Indonesië, Bengkulu

Hallo allemaal,

Vanuit Lampung zijn we naar een groot kratermeer gereden door de jungle van Sumatra. Helaas voor mij betekent dat veel bochten over bergwegen (wagenziek). Gelukkig duurde de reis niet zo lang. Het meer Ranau Danau was erg mooi, maar er viel niet veel te doen. Dus genoten we van het mooie zicht vanaf de veranda. Vanwege de ramadan kunnen we niet altijd een lunchplek vinden, dus hadden we in het hotel een lunchpakket laten maken.
De volgende dag gingen we door naar Pagar Alam, dat aan de voet van de vulkaan Dempo ligt. Deze reisdag werd heel lang. Volgens de gids was de normale weg niet veilig (lees: begaanbaar? ) En dus reden we honderden kilometers om. Zo kom je nog eens ergens. Aan de voet van de vulkaan zijn enorme theeplantages van de regering. Het was helaas te laat om een wandeling tussen de thee te maken, dus stonden we de volgende morgen extra vroeg op (half 6). In trucks en op brommers werden de plukkers naar boven gereden om om 7 uur met plukken te kunnen beginnen. In deze omgeving is het heerlijk koel (ongeveer 25 graden); reden voor de gids om een muts op te zetten.
Gisteren zijn we naar Bengkulu, en stad aan de westkust, gegaan. Hier is het weer erg warm. Vanmorgen hebben we en stadstour gemaakt langs het fort Marlborough, de Europese begraafplaats, het huis van Soekarno en de vishaven. We waren precies op tijd om te zien hoe de vis van de boot aan mensen in het water wordt overgedragen om vervolgens gewogen te worden. Daarna kan het verkocht worden. Verder nog naar de markt, we zijn geen watjes, de kippen worden voor onze neus geslacht en geplukt en wat je er maar verder bij kan verzinnen. In deze regio zijn wij de grootste attractie, we moeten met iedereen op de foto als ze het durven te vragen, anders worden we stiekem vastgelegd op de mobieltjes. Binnenkort tezien op facebook Indonesië :-). We genieten in dit hotel van een zwembad. De zee is te onstuimig om in te zwemmen.
Morgen gaan we naar Bangko, dat wordt een lange rit. Groetjes.

• 19 Juli 2014 - 22:10

Jan En Oekje:

Fijn dat alles goed gaat, bedankt voor het gebruik van auto en huis, alles ok.
    Wij zijn inmiddels weer op Fridhem en reizen met jullie mee.
    Dat jullie geen watjes zijn wisten wij wel hoor!

• 19 Juli 2014 - 23:48

Pama:

Heel fijn bericht te horen. Hier ook tropisch warm boven 30 graden blijft nog zeven zo. Watjes zoeken dit avontuur niet. Zal wel even minder worden met bereikbaarheid. Wachten op volgende verhalen. Liefs.