Koken in de Harau Vallei - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu Koken in de Harau Vallei - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu

Koken in de Harau Vallei

Door: Alwina

26 Juli 2014 | Indonesië, Bukittinggi

Vanuit het warme Bengkulu zijn we weer de bergen in getrokken. We overnachten in Bangko, een klein provinciestadje. We gaan een Kubustam bezoeken, nomaden die in de jungle leven. De gids heeft boodschappen gedaan, want volgens gebruik kom je niet met lege handen aan. We gaan naar twee families die net buiten het dorp onder een zeil wonen. We voelen ons wat opgelaten, want het bezoek aan de mensen stelt niet veel voor. In de buurt leefde nog een andere familie, maar die is verhuisd omdat er een familielid is overleden. Zij zijn ver de jungle in getrokken en het kost een dag door de jungle lopen om ze te zoeken. Ze laten vervolgens alles achter en komen minstens drie jaar niet meer op dezelfde plek terug. We lopen wel een stukje door de jungle en merken dat dat niet meevalt. Wel leuk om een klein uurtje de jungle te ervaren. In dit gebied zijn ook enorme palmolie plantages. Blijkbaar levert dat veel op, want we zien grote huizen en auto's.
Via een mooie rit door de Sumatraanse natuur komen we in Kersik Tuo, aan de voet van de vulkaan Kerinci. Hier maken we een tocht in twee aan elkaar gespijkerde boomstam kano's door een mooi moerasgebied. Als we uitstappen voor een pauze aan de waterkant zak ik tot mijn knie weg in het moeras en wordt ik er met moeite uit getrokken. Bij de lunch aan het water kijken we dus goed waar we aan land kunnen. We zien hier wat vogels en makaken (apen).
We komen in de provincie West Sumatra, het gebied van de Minangkabauers. Dit volk maakt prachtige huizen met hoge puntdaken. Deze daken moeten de hoorns van de karbau (waterbuffels) voorstellen. De huizen zijn versierd met mooi houtsnijwerk. We bezoeken ook een paleis in deze stijl.
In de Harau Vallei komen we tussen de rijstvelden te zitten. Om ons heen de steile wanden van het gebergte. We wandelen naar een kleine waterval en leren bij een lokale familie hoe je rendang ayam moet maken. Vooral twee uur in de pan blijven roeren. We doen er natuurlijk veel te weinig sambal in, maar het is wel lekker. We krijgen nog meer lekkere gerechten die bij de Pedang keuken horen. Smullen geblazen.
Nu zijn we in het stadje Bukittinggi. Het einde van de ramadan nadert en het wordt steeds drukker op straat met de verkoop van lekkere koekjes, vuurwerk en andere gezelligheid. We hebben genoten op de weekmarkt van alle dingen die verkocht worden. Vooral de vlees-, vis-, groente-en fruitmarkt en andere etenswaren blijft mooi om te zien. De markt is enorm en het is er een drukke van belang. We hebben veel aanspraak en moeten regelmatig mensen op de foto zetten.
Morgen hebben we een lange reisdag voor de boeg, maar de route zal weer mooi zijn.

• 26 Juli 2014 - 19:01

Jan En Oekje:

Mooi verhaal en foto´s!
    Wij hebben vandaag voor het eerst regen, vanmiddag onweer, verder alles prima.
    Geniet er verder van!

J. en O.

• 28 Juli 2014 - 21:45

Johanna :

Wat weer een belevenissen. Gelukkig hebben ze je uit het moeras weten te krijgen, kan je maar zien, opletten!! Mooie foto's ook. Wat een andere wereld. En wat betreft de rendang, ik maak het zelf ook wel eens, maar twee uur roeren…….
    Fijne vakantie verder.