Toeren over Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu Toeren over Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu

Toeren over Bali

Door: Webmaster

12 Januari 2006 | Indonesië, Batavia

Hallo allemaal,
Even weer een up-date. Het eiland is redelijk klein, dus voor je het weet zit je weer heel ergens anders. We hebben 4 dagen in Ubud en omgeving doorgebracht. We kunnen goed merken dat het toerisme hier behoorlijk is ingestort, want er is volop acconmodatie te verkrijgen en de restaurants zitten grotendeels leeg. Jammer, want het ziet er gezellig uit overal. In Ubud zitten vele kunstenaars. Onderweg naar Ubu kom je door diverse dorpen. Elk dorp heeft zich gespecialiseerd in een bepaald handwerk. Zo kom je door een dorp met houtbewerkers en even later zijn ze allemaal met steen aan het werk. Daar worden dan vooral beelden voor in de tempels gemaakt. In Ubud zelf hebben we genoten van een dansvoorstelling met kecakdans. Een groep van wel 100 mensen doet daaraan mee. Een grote groep mannen zit in een kring om een vuur en zingt. Er wordt een liefdesverhaal uitgebeeld door mensen in prachtige kostuums. Daarna werd er door twee meisjes nog een dans uitgevoerd, ook in mooie kleding. Ze maken hele verfijnde bewegingen met handen, voeten en hoofd. Tot slot was er de vuurdans, waar iemand door brandende kokosnootbast heen loopt in een kostuum met stokpaard van stro.
De volgende dag hebben we door de rijstvelden gewandeld. Het begon als een zonnige dag, zodat het zweet ons al snel langs het lijf liep. Maar 's middags barstte er een tropische bui los die zo'n drie uur duurde. En daar helpt geen parapluutje tegen. En natuurlijk is er op dat moment geen bemo (busje) te krijgen. Een andere dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we op de fiets (wederom door rijstvelden heen) naar een aantal tempels gereden. En tempels zijn er hier genoeg. In een bepaald dorp waren er zelfs 40!, waarvan wij er drie hebben bekeken.
Inmiddels hebben we een autootje gehuurd en zijn we het Balinese verkeer ingedoken. We komen niet altijd uit waar we willen, maar passen ons reisschema dan snel aan. Als dat niet avontuurlijk reizen is... Zo zijn we uitgekomen bij de tempel Tanah Lot, die heel pittoresk aan/in zee ligt. We zijn daarna naar het Bratanmeer gereden, dat hoog in de bergen ligt. De temperatuur is er dan ook aangenaam: rond 20 graden. Het is een kratermeer en we hebben een slaapplaats aan het meer weten te bemachtigen. Dus de volgende ochtend om 6.45 uur de zonsopgang boven het meer bewonderd. Via de botanische tuin en weer een tempel zijn we in het noorden aan het strand van Lovina aangekomen. Van hieruit gaan we een paar dagen rondtoeren, want niet overal is goede accomodatie te vinden. Tot zover de berichtgeving. Tot de volgende keer.

• 12 Januari 2006 - 09:57

Anna-jeltje En Alwina:

Jullie zien het al, foto's plaatsen valt nog niet mee, dus nog geen pinguins, walvissen etc.
    Slechts 2 foto's van een mooie Milford Sound.
    Groetjes

• 12 Januari 2006 - 12:33

Anne-Petra:

Nog steeds herbeleef ik mijn eigen reis als ik jullie avonturen lees. Heerlijk om te lezen. Ik heb er gereisd met plaatselijke bussen en busjes. Altijd een hele toer om uit te zoeken waar ze heen gaan, hoe lang het duurde en waar ze allemaal stoppen. Maar zo zie je wel heel het eiland. Ik herinner mij Ubud als een westers plaatsje. Ik logeerde daar in een kamer met uitzicht op een binnentuin. Op het terras kon je heerlijke tosti's, pannekoekjes en fruitcocktails bestellen. En er waren inderdaad veel restaurants die toen wel erg vol zaten. Ik heb op Bali ook op een brommertje rondgescheurd. Met een plastic helmpje.
    Geniet nog met volle teugen zou ik zeggen. Als ik naar buiten kijk zie ik grijze lucht, mist en miezerregen. Het is zo'n 3 graden. Niks-weer. De hele dag de lamp aan binnen.

Nog veel plezier. Groetjes van Anne-Petra

• 15 Januari 2006 - 10:01

Jan En Oekje:

Hier is het dus niet warm het vriest wat 's nachts en overdag een paar graden boven nul.
    Voor ons is het hard werken in De Meern om het huis bewoonbaar te maken voor de 25 ste maar wij doen in ieder geval ons best.
    3 kamers boven zijn helemaal klaar en de vierde bijna.
    De eerste buren zijn gisteren verhuisd.
    Hier is verder ales goed, Marijke en de kids waren gisteren ook nog even bij ons in De Meern, Demi mag al zonder bandjes in het diepe zwemmen dus dat gaat erg goed. Ik zal proberen een paar fotpos te mailen. Over het ophalen van Schiphol, ja de tijd vliegt, mailen we nog wel dat komt natuurlijk altijd goed.
    Geniet er nog maar even van deze laatste weken.

• 16 Januari 2006 - 20:13

(M)Arjan:

Beste dames,

Zo te lezen vermaken jullie je nog prima. Geniet er nog maar even van.
    Het wordt wel tijd dat jullie terugkomen, want bij het invullen van alle verjaardagen op de nieuwe kalender (gekregen van Sinterklaas!) zei Koen:"Alwina? Hoe schrijf je dat ook alweer?" Dus ook voor de kinderen wordt het tijd dat je terugkomt, Alwina.
    In onze gang staat een doos met post voor je klaar. De nieuwe zorgverzekering etc., maar dat hoeft jullie nu nog niet te interesseren, hoor!
    Bij ons is alles na de Kerstvakantie (of is dat nu met een kleine letter? want ook de nieuwe spellingregels zijn ingegaan tijdens jullie afwezigheid!) weer in alle drukte begonnen.
    Nogmaals: geniet nog even en gauw tot ziens.
    Groeten van ons allen.

• 17 Januari 2006 - 15:30

Wilma:

Wat toch handig deze site.
    Onze Marjanne heeft er ook al 1 aangemaakt, en vertrekt de 24e naar Afrika, kunnen we ook haar zo een beetje volgen.
    Groet aan allebei!