Noordelijk Vancouver Island - Reisverslag uit Parksville, Canada van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu Noordelijk Vancouver Island - Reisverslag uit Parksville, Canada van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu

Noordelijk Vancouver Island

Door: Alwina

17 Augustus 2018 | Canada, Parksville

We moesten vroeg opstaan voor de ferry naar Vancouver Island, de Inside Passage genoemd. Om 5.15 uur stonden we al in de rij. Uiteindelijk vertrokken we om 7.45 uur. Het inchecken en laden van de veerboot duurde lang. De tocht door de fjorden is prachtig. De eerste uren is er veel bewolking, waardoor de beboste berghellingen in nevelen zijn gehuld. We krijgen af en toe van de kapitein te horen dat er Humpback walvissen zwemmen. Meer dan wat spuiten en een klein beetje rug of vin zie je niet, maar toch is het wel bijzonder. Als de zon doorbreekt ziet het er toch anders uit. We varen langs mooie eilanden en doen twee keer een plaats aan. We genieten van een lekker buffet op de boot. We komen door wat vertraging pas om kwart voor 1 ' s nachts in Port Hardy op Vancouver Island aan en duiken gelijk het bed in.
De volgende dag rijden we naar Telegraph Cove, een idyllisch gelegen historisch plaatsje met houten paalhuisjes in een baai. Dan rijden we door naar het kleine plaatsje Sayward, waar we een B&B hebben. Het ligt prachtig aan de rivier op het platteland.
Vanuit Port Mc Neill hebben we een geweldige walvistour gedaan van 5 uur. We volgen eerst een poos twee groepen orka's die naar een getijdenstroom onderweg zijn waar ze op zalm kunnen vissen. Prachtig om ze te zien spuiten en hoe ze als groep door het water gaan. Na de lunch zien we een zeerob en dan gaan we naar een prachtige plek waar 4 Humpback walvissen bij elkaar zwemmen, waaronder een jong. We zien ze regelmatig bovenkomen en als de staart te zien is blijven ze 8 minuten onder water. Ook zien we hoe vogels visjes lokken door in het water te spetteren. De Humpbacks komen daar op af om in één hap alle kleine visjes voor hen weg te kapen. Op de terugweg zien we nog dolfijnen en adelaars. Wat een topdag!
We hebben een aantal mooien wandelingen gemaakt in het Strathcona Provincial Park naar watervallen. Op Mount Washington door bos langs enorme meren en over plankieren door bergweiden met mooie vennetjes. Met de kabelbaan zijn we nog even naar de top gegaan. Helaas was het erg rokerig, want de hele provincie heeft te maken met veel bosbranden.
We zijn doorgereisd naar Parksville. Daar waren zandsculpturen te bewonderen. Het strand is hier ontzettend breed, bijna 2 km bij laag water.
Na een paar nachten in de tent zitten we nu in een B&B op een hobbyboerderij. Morgenavond nemen we de ferry naar het vasteland. En dan gaan we zaterdag weer het vliegtuig in naar huis. We hebben genoten.

• 17 Augustus 2018 - 08:58

Gerrit En Wemmy.:

Dat was de moeite waard om in zo'n korte tijd zoveel afstand te overbruggen en toch zoveel te beleven.
    keer met een voldaan gevoel huiswaarts. Een goeie reis.

• 19 Augustus 2018 - 00:15

Anneke B.:

Nu dames, wat een belevenissen weer!!
    Is de vakantie nu al weer ( bijna) voorbij, wat een pech. Maar ja, de plicht roept weer.
    Goede reis naar huis!!