Pinguins - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu Pinguins - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van annajeltjealwina - WaarBenJij.nu

Pinguins

Door: Webmaster

08 December 2005 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hallo allemaal,
Zoals jullie op de kaar kunnen zien hebben we al weer heel wat kilometers afgelegd sinds ons laatste bericht. Vanaf de gletsjers zijn we doorgereden naar de Sounds, een imponerend fjorden gebied. We hebben ons gemeld voor onze cruise op de Doubtfull sound waar tot onze stomme verbazing bleek dat we met slechts 3 gasten aan boord van ons scheepje zaten. Heerlijk wat een rust. Een klein bootje voor zo'n 10 personen met een aardige schipper en maat annex kok. We zijn er lekker verwend terwijl onder een stralende zon van de sound hebben kunnen genieten. Eerst lake Manapouri overgestoken met een snelle speed boot. Vervolgens met de bus naar de sound en inschepen. Lekker op het dek gezeten en door deze sound omgeven met beboste bergen naar de Tasman zee gevaren. Onderweg wederom dolfijnen tegen gekomen, hier wordt je altijd weer blij van. Ondertussen trachten we te speuren naar de Fjordland crested pinguin maar die laat zich niet zien. Wel zien we weer zeeleeuwen, luie donders die alleen maar in het water actief zijn.
Vanaf zee weer terug de sound in waar we gaan vissen, in not time heeft onze schipper er een paar boven water en dan is het onze beurt. Alwina vist voor het eerst en presteerd het om 3 vissen boven water te halen waarvan er 1 giftig, 1 te klein en 1 goed is om als aas te worden gebruikt. Ik heb slechts de vissen gevoerd. Na een stille nacht en een heerlijks stille ochtend op de sound varen we weer terug naar de bewoonde wereld.Dit alles nog steed bij stralend weer. Het heeft in Fjordland al ruim 2 weken niet geregend wat duidelijk te zien is aan de kleur van de verschillende mossen en de uitgedroogde watervallen. Nu op naar de Milford sound, door een bosgebied wat ook erg droog is rijden we naar de pas, we komen hier dicht bij de sneeuw te zitten en zijn gelukkig net na 30 november zodat we geen sneeuwkettingen meer mee hoeven te nemen. We overnachten bij Milford waar het "eindelijk" begint te regenen. Als we opstaan zien we dan ook meer water in de rivier, meer watervallen en veel, heel erg veel laaghangende bewoling. Dat belooft wat voor onze bootocht. Gehuld in regenkleding gaan we aan boord, de fjord heeft een mystieke sfeer gekregen en we zien inderdaad veel watervallen van de kale hoge rotswanden naar beneden komen. Ook hier zien we weer veel, erg veel dolfijnen die niet genegen zijn om voor mijn fototoestel te poseren, zeker niet in de inmiddels weer stromende regen. We bezoeken het onderwater observatorium (10 meter diep) waar we koralen en vissen kunnen bekijken een bijzonder idee dat je zo onderwater rond kunt lopen.
Vanuit Fjordland rijden we naar het zuiden, ruige zeekusten en veel bosgebieden met watervallen, veel wandelen en genieten van de natuur. Het weer is nu erg wisselend van warm en zonnig tot regenbuien zoals een lente hier hoort te zijn. We zijn nog steeds op zoek naar pinguins hebben daar geen geluk mee.
Inmiddels zitten we in Duneding, gisteren dan eindelijk onze eerste en enige pinguin tot nu toe gezien. Hier hebben we wel een gigantische wandeling voor nodig gehad waarbij we op de terugweg zijn gezandstraald door de stormachtige wind en het duinzand waarin we weer naar boven moesten klimmen. Je moet er wat voor over hebben. Vanmiddag gaan we een verantwoorde eco tour maken waarbij we als het goed is veel albatrossen en nu meer dan 1 pinguin gaan zien. We hebben het hier over de zeldzame geeloog pinguin die erg schuw is. Dit beteken waarschijnlijk een wandeling van een paar uur maar dan heb je ook wat.
Linda ik dacht dat jij down under zou zitten, dat is toch heel wat anders dan een drukke dienst.
We genieten hier volop en vermaken ons zo af en toe op een regenachtige dag met de e-mail en de leuke reacties die we hierop krijgen.
Zijn jullie allemaal bijgekomen van het Sinterklaasfeest? Hier begint de kerstsfeer te komen, versierde bomen in de zon en tot kitsch toe versierde huizen met kerstmannen die naar bovenklimmen. De sfeer komt er bij ons met dit goede weer en de lange lichte avonden nog niet zo in maar we doen ons best om onze camper in kerstsfeer te brengen.
Allemaal heel veel groeten van
Alwina en Anna-jeltje.

• 08 December 2005 - 14:18

Pien:

Hoi meiden,
    wat een leuk verhaal weer, ik reis steeds een stukje met jullie mee.Vooral het luie op de boot trekt mij erg aan, lopen en gezandstraalt worden beduidend minder. Zijn pinquins echt van die gekke beesten, vind ze altijd grappig op de T.V. Hier alles goed, ga zo naar WKZ en dat blijft leuk. De mentoren genieten van de training coaching en er zijn al merkbare resultaten.
    Nog 2 weken en dan lekker een weekje vrij, blijf gewoon thuis maar ook dat is genieten!
    Vorige week eerste studiedagen gehad, heftig en met de billen bloot, wel leerzaam!!
    Take care en tot het volgende bericht, kus Pien

• 08 December 2005 - 17:40

Wilma:

Wij hebben ons huis nog niet versierd hoor , dames en dat gaan we niet doen ook! Mij te Amerikaans en te kitcherig.
    EEn enkele brandende lantaarn in de tuin vinfd ik dan mooier. Maar eerst nog 3 kerstconcerten met ons gospelkoor, de zenuwen beginnen nu te komen, de teksten zitten er nog niet allemaal zo in! ! concert is op de verjaardag van mijn moeder, Alwina, hoe kunnen ze het uitkienen. Ik zie er wel naar uit, trouwens, en ben met kerst lekker vrij, maar moet met oud en nieuw wel werken. We volgen jullie verhalen opde voet hier, dus tot mails.
    Martin en Wilma

• 08 December 2005 - 20:51

J. Eppinga:

hallo lieverds wat een prachtige reis maken jullie ik ben gewoon jaloers doe de pinguins de groeten van ons als ik alles lees wil ik ook nog een keer zon reis maken ik denk dat heit ook wel mee wil veel plezier verder liefs heit en mem dag

• 08 December 2005 - 23:56

Anna-jeltje En Alwina:

Het heeft onderhand bloed zweet en tranen gekost, het is gelukt.
    ER ZIJN FOTO'S !!!!!!
    Durven geen uitspraken te doen over de volgende serie. Hopelijk lukt dit voor we vertrekken naar Bali.
    Heel veel liefs.

• 09 December 2005 - 08:01

Anne-Petra:

Ik reis in gedachten met jullie mee. Als ik jullie verslag lees is het net of ik mijn eigen fotoalbum voor me zie. Ik weet precies wat jullie zien omdat ik daar ook ben geweest. Fantastisch! Ik wordt er helemaal nostalgisch van.
    Hier op het opleidingscentrum is het niet zo nostalgisch. Er zijn erg veel opstartproblemen in het nieuwe gebouw, de administratieve ondersteuning ligt helemaal op z'n gat en we hebben erg veel werk. Maar dat wil je natuurlijk helemaal niet weten. Ik heb wel nog een leuk nieuwtje, ik ben aangenomen voor 1 dag in de week om ICT-onderwijs voor het opleidingscentrum op te gaan zetten.
    Geniet van alles wat je ziet en meemaakt, dan geniet ik mee.

groetjes, Anne-Petra

• 09 December 2005 - 08:59

J. Eppinga:

Eindelijk daar zijn ze dan die fot's, om jaloers van te worden.
    Je mailtje is goed doorgekomen A-j, we zullen de zaken regelen.
    Mem maakt zich een beetje zorgen dat je haar stofjes vergeet, maar dat zal vast niet gebeuren. Verder gaat alles goed hier en je huis zal donderdag dus wel opgeleverd worden. Hoe het komt met schoonmaak etc weten we nog niet, moeten we nog inplannen.
    Veel plezier en tot het volgende bericht maar weer.
    Tût

• 09 December 2005 - 21:30

Roelof Rossing:

Pa Gerrit kwam vanavond nog even langs en vertelde van de schitterende foto's. Vaders overdrijven soms, maar dit is grote klasse. Een geweldige impressie van jullie avontuurlijke reis.
    Dat is wat anders dan varen in het land van Berend Botje, ha,ha !
    Prettige feestdagen en een succesvol vervolg van jullie reis.
    Fina en Roelof Rossing

• 10 December 2005 - 09:07

Anke En Geale:

Mooi verhaal en hele mooie foto's. Een voorspoedige reis, een goede kerst en een goede jaarwisseling.

• 12 December 2005 - 15:05

Renate En Petra:

He hallo, leuk om de foto´s te zien bij de verhalen. Ik, petra, heb wat moeite gehad om jullie te vinden. Ik ben nu eenmaal niet zo´n cyberchick, renate vindt me gewoon een domme kip !!! Alles goed bij jullie zo te lezen, hier is alles bij het oude. Groetjes Renate en Petra.

• 12 December 2005 - 18:55

Cor En Paulien:

Wij wagen ons ook maar eens aan een berichtje. Wel genieten van jullie verhalen en zelf nooit wat schrijven dat kan natuurlijk niet. De foto's zijn geweldig en de verhalen over jullie reis om van te smullen. Het maakt je inderdaad jaloers. Probeer alle indrukken zo goed mogelijk op te slaan in de grijze hersenmassa. Hier is alles prima, nog twee weken en dan zijn we lekker een paar weekjes vrij. Zin in!! Wat trouwens een mysterieuze foto van die krater, zeer appart. Groetjes van ons alle 4, Paulien.

• 13 December 2005 - 03:46

A-j:

Al vanaf dag 1 met stofjes lopen slepen. Zowel uit Maleisie als N.Z.
    tut